חיפוש באתר
חיפוש כתבות ומאמרים
       לארכיון כתבות
- חייזרים פשטו על מוזיאון הילדים הישראלי,חולון

- סיורים מודרכים במוזיאון הילדים הישראלי חולון 2010

- תערוכה אינטראקטיבית חדשה בשלוחת מוזיאון הילדים בחולון

- טיול בארגז הצעצועים ובגלריה לצעצועים במוזיאון הילדים הישראלי, חולון

- הזמנה לשקט - סיור ותערוכה בשפה אחרת

- דיאלוג בחשיכה בחולון 2010

- בוקר של כיף במרכז צעדים

- צעדים - מקום שאוהב קטנטנים

- נסיעה לחוויה רומית קדומה בעין יעל ירושלים

- פארק כנרת- פארק אטרקציות לפעוטות, ילדים ובני נוער

- אבו קייק בירדן

- הפנינג בלונה פארק של עמק חפר



כתבות ומאמרים >> תזונה ובריאות >> מדדי הבורסה יורדים אז למה המשקל שלכם עולה?
מדדי הבורסה יורדים אז למה המשקל שלכם עולה?
השבועות האחרונים מאתגרים רבים מאיתנו בחדשות כלכליות דרמטיות בעלות השפעה מרחיקת טווח על רבים מאיתנו. מה באמת קורה בגזרת המלחמה שלנו בשמירה על משקל תקין כשהמסכים בבורסה 'אדומים'? על כל זאת בכתבה העוסקת בקשר בין מצב נפשי, מתח וחרדה כגורמים להשמנת יתר וכיצד להתמודד עימם מנקודת התבוננות רב תחומית.

ניתן לחלק את הפרעות האכילה המתבטאות באכילת יתר, והנובעות ממקור נפשי לארבע הפרעות עיקריות: אכילה אמוציונלית, בולמוסי אכילה, אכילת לילה ונשנושים. לכל אחת מהן גורמים פסיכולוגים אשר לעיתים ייחודיים לה. זיהוי הפרעת האכילה וטיפול בה ימנע השמנה קיצונית. יש לזהות את מצבי המתח ולהפיגו בדרכים בריאות.

• האכילה מהווה אמצעי למיסוך רגשי ודרך להקהות מחשבות טורדניות ותחושות מכאיבות.
• נמצא כי 30% מהפונים לטיפול רפואי בהשמנת יתר מאותרים כסובלים מבולמוסי אכילה.
• הגורמים להפרעת בולמוסי אכילה הינם: גנטיקה, סביבה משפחתית, טריגרים נסיבתיים. והטיפול המומלץ: טיפול פסיכולוגי קוגניטיבי - התנהגותי וטיפול תרופתי ברדוקטיל, קסניקל או טופמקס.
• נשנושים - אכילה אוטומטית, אכילה 'על הדרך' לא מודעת, כפייתית, נגרמים כתוצאה מהעדר תחושות גופניות של רעב ושובע, תיאבון מוגבר ואכילה אמוציונלית, עקב מתח ועצבנות.

אכילה אמוציונלית:

תמי מרוז, עו'ס מתמחה בטיפול בהשמנת יתר, 'אכילה אמוציונאלית' הינה אכילה רגשית: מצב רגשי גורר התנהגות אכילה ללא איתות גופני של רעב. האכילה מהווה אמצעי למיסוך רגשי ודרך להקהות מחשבות טורדניות ותחושות מכאיבות. בטווח הקצר מסייעת האכילה להפחתת התגובות הרגשיות וכן משמשת כהסחת דעת'. בזמן האכילה יש חוויה מציפה של רגיעה: אין מחשבות מטרידות ואין דאגות.

מספר מצבים אופייניים לאכילה רגשית:

• כעס - כעס עצמי, כעס על הזולת, כעס על מצב חיים
• ייאוש - חוסר תקווה, פסימיות. יש לשים לב: תחושות ייאוש קשות הנמשכות שבועיים או יותר ברציפות יחד עם ירידה בתפקוד עשויות לרמז על דיכאון קליני. פנייה לרופא ולפסיכולוג במצבים אלו מומלצת ביותר.
• חוסר שליטה - כשאדם מרגיש שאין לו שליטה על חייו, כשדברים מתנהלים מבלי שיש לו השפעה עליהם, כשאדם מרגיש שהנסיבות או אנשים אחרים מנהלים את חייו במקומו.
• ערך עצמי נמוך - בטחון עצמי ירוד, תחושה כללית של נחיתות.
• מתח, לחץ וחרדה - תחושות של הצפה רגשית, שיתוק, תקיעות.
• שעמום - חוויה עמוקה של ריקנות, חסך, חלל פנימי.
• בדידות - קושי לפנות לעזרה.
התופעות הללו רובן ככולן יכולות ומופיעות פעמים רבות כתוצאה ממתחים נפשיים אשר לכאורה נדמה לנו כי אין לנו שליטה עליהם.

הירידות הדרמטיות בבורסות העולם עלולות להשפיע על איכות חיינו, מקום עבודתנו, בטחוננו הכלכלי. אי יציבות כלכלית מהווה אחד מגורמי המתח החזקים ביותר שעשוי להביא לתופעה של אכילת יתר והשמנה.

בולמוסי אכילה:

מירית קרקובסקי, דיאטנית קלינית במלב'י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר, מציינת: 'בולמוסי אכילה Binge Eating Disorder [BED] נמצאו קשורים להשמנת יתר חולנית. נמצא כי מעל 30% מהפונים לטיפול רפואי בהשמנת יתר מאותרים כסובלים מבולמוסי אכילה. כמו כן נמצא מיתאם בין התפתחות בולמוסי אכילה לבין התפתחות דיכאון.

מתי מתרחשים התקפי אכילה? בעיקר אחרי חוויות של לחץ, מתח וחרדה, ועל פי רוב בשעות אחר הצהריים או הערב.

הפרעת אכילה זו מתאפיינת ב:
א. התקפי אכילה חוזרים ונשנים הכוללים:
1. אכילה בפרק זמן מוגבל, למשל: בפרק זמן של כשעתיים, כמות מזון גדולה יותר ממה שמרבית האנשים היו אוכלים בפרק זמן דומה תחת נסיבות דומות.
2. תחושה של איבוד שליטה על האכילה במהלך האפיזודה, דוגמא: תחושה של חוסר יכולת להפסיק לאכול או לשלוט מה או כמה אוכלים.
ב. התקף האכילה עצמו כולל שלושה או יותר מהמאפיינים הבאים:
1. אכילה מהירה יותר מהנורמה.
2.אכילה עד שמרגישים תחושה לא נעימה של מלאות.
3. אכילת כמויות מזון גדולות כשלא מרגישים רעב גופני.
4. אכילה לבד מתוך תחושת מבוכה מכמות המזון שנאכלת.
5. תחושת גועל עצמי, דיכאון, או אשמה כבדה לאחר אכילת היתר.
ג. חוויה של מצוקה בולטת באשר להתקף האכילה.
ד. ההתקף מתרחש, בממוצע, לפחות יומיים בשבוע למשך 6 חודשים.
ה. ההתקף אינו מלווה בהתנהגויות פיצוי לא תקינות כגון: הקאה, צום, התעמלות מוגזמת.

בסקר שנערך בשנה שעברה בקרב 9,300 נבדקים בכל רחבי ארה'ב, כאשר מתוכם 3000 נבדקים ענו על שאלות הנוגעות להפרעות אכילה, נמצאו הממצאים הבאים: בולמוסי אכילה אובחנו בקרב 3.5 אחוזים מהנשים ו-2 אחוזים מהגברים.

הגורמים להפרעה זו הינם: גנטיקה, סביבה משפחתית, טריגרים נסיבתיים. והטיפול המומלץ: טיפול פסיכולוגי קוגניטיבי. לעיתים במצבים חמורים יש לשקול אף טיפול תרופתי מתאים.

תסמונת אכילת לילה:

תסמונת אכילת לילה מתאפיינת בחוסר תחושת רעב וחוסר תיאבון בשעות הבוקר ואכילת יתר בשעות הלילה יחד עם הפרעות בשינה, חוסר שינה, או קשיי הירדמות 4 ימים או יותר בשבוע. התנהגות זו מופיעה בדרך כלל כתגובה למצב נפשי של מתח ומגיבה להקלה במתח. אכילת לילה מאפיינת 1.5% מהאוכלוסייה הכללית בארה'ב, ושכיחותה 15% בקרב הסובלים מהשמנת יתר.

מחקר שהתפרסם ב JAMA משווה בין אנשים שמנים הסובלים מאכילת לילה ובין שמנים שאינם סובלים מתסמונת זו. אכלני הלילה נמצאו צורכים 56% מצריכת הקלוריות היומית שלהם בשעות הערב אחרי השעה שמונה בערב לעומת השמנים האחרים שאצלם צריכת הקלוריות בערב עומדת על 15% בלבד מהצריכה היומית. ממצא נוסף מעיד על כך שאכלני הלילה צורכים בממוצע 2930 קלוריות ליום לעומת 2334 קלוריות בקבוצת הביקורת.

נשנושים:

נשנושים, מהווים הפרעת אכילה שבה מתקיים נשנוש, אכילה 'על הדרך' וחטיפה של אוכל, שנמשכים רוב שעות היום, מה שמוביל לאכילת יתר בהיסח הדעת. המאפיינים של הפרעת אכילה זו הינם:
• אכילה אוטומטית, לא מודעת, כפייתית.
• העדר תחושות גופניות של רעב ושובע ותיאבון מוגבר.
• אכילה אמוציונאלית: עקב מתח, עצבנות ופזירות מחשבתית.

הפרעות האכילה השונות תורמות לעליה במשקל, הופעת מחלות נילוות להשמנה, ירידה באיכות החיים וירידה בדימוי העצמי.
הטיפול בהפרעות האכילה השונות כולל שילוב של הדרכה תזונתית וטיפול פסיכולוגי פרטני או בקבוצות תמיכה. חשוב לזכור! אין באפשרותנו לשנות סדרי עולם, אין לנו השפעה כלל על משברים עולמיים, מלחמות, משברי כלכלה או משברים פוליטיים.

באם אנו מפנימים את תפיסת התפקיד שלנו בחיי היום יום אל מול המשברים הללו, נוכל לנתק את עצמנו רגשית בכל מה שקשור לשיבוש הרגלי האכילה שלנו עקב גורמים שאינם בשליטתנו. מצבי מתח יכולים להיות מבחן של ממש ליכולתנו לנתב את עצמנו לאפיקים מועילים להפגת מתחים ובכללם פעילות גופנית, תרגילי הרפיה, חשיבה חיובית ודמיון מודרך.

מאת: מומחי מלב'י - המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר מקבוצת אסיא מדיקל : ד'ר אסנת רזיאל, כירורגית, המנהלת הרפואית, תמי מרוז, עו'ס מטפלת בהשמנת יתר ומירית קרקובסקי, דיאטנית קלינית.

מרכז מלב'י- המרכז לטיפול בהשמנת יתר במתחם אסותא ת'א: 03-5228088 www.hashmana.co.il

.
מרכז מלב'י- המרכז לטיפול בהשמנת יתר במתחם אסותא ת'א: 03-5228088 www.hashmana.co.il

נושאים קשורים:



עמוד הבית  |  הוסף למועדפים  |  הפוך לדף הבית  |  אודות
תנאי שימוש ומדיניות הפרטיות |  שמות  |  פרסום באתר  |  כתוב לנו  |  שלח ידיעה ל"מה חדש"  |  RSS |  לימודים |  אינדקס
כל הזכויות שמורות: ילדים שלי  /  אינפו ערוצי מדיה ותקשורת בע"מ  /  מפ"מ Copyright © 2005 www.yeladim-sheli.co.il  All rights reserved