חיפוש באתר
חיפוש כתבות ומאמרים
       לארכיון כתבות
- חייזרים פשטו על מוזיאון הילדים הישראלי,חולון

- סיורים מודרכים במוזיאון הילדים הישראלי חולון 2010

- תערוכה אינטראקטיבית חדשה בשלוחת מוזיאון הילדים בחולון

- טיול בארגז הצעצועים ובגלריה לצעצועים במוזיאון הילדים הישראלי, חולון

- הזמנה לשקט - סיור ותערוכה בשפה אחרת

- דיאלוג בחשיכה בחולון 2010

- בוקר של כיף במרכז צעדים

- צעדים - מקום שאוהב קטנטנים

- נסיעה לחוויה רומית קדומה בעין יעל ירושלים

- פארק כנרת- פארק אטרקציות לפעוטות, ילדים ובני נוער

- אבו קייק בירדן

- הפנינג בלונה פארק של עמק חפר



כתבות ומאמרים >> התפתחות הילד >> יוגה - כתרגול לילדי ADD/ADHD/ ד'ר אפי הרנוי
יוגה - כתרגול לילדי ADD/ADHD/ ד'ר אפי הרנוי
הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה עצבית המתבטאת בהתנהגות האדם ומאופיינת בחוסר יכולת לשמור על ריכוז, קשב ותשומת לב בדבר אחד לאורך זמן. ד'ר אפי הרנוי מציג את השימוש ביוגה בטיפול בילדים בעלי ההפרעות הללו הפרעת קשב וריכוז [Attention Deficit Disorder ] היא הפרעה עצבית המתבטאת בהתנהגות האדם ומאופיינת בחוסר יכולת לשמור על ריכוז, קשב ותשומת לב בדבר אחד לאורך זמן, בחוסר מנוחה ובפעלתנות יתר. מאפייני הלקות מתגלים כבר בילדות המוקדמת, וכוללים התנהגות אימפולסיבית, כישורים תקשורתיים-חברתיים לקויים והישגים ירודים בלימודים בביה'ס. התנהגויות הנלוות להפרעה כוללות: קושי במילוי אחר הוראות, דיבור או מעשה מבלי להפעיל חשיבה קודם לכן, מיומנויות ארגון חלשות, חוסר מנוח וסבלנות, שכחנות, דימוי עצמי נמוך ועוד. למצב זה עשויה להתלוות גם היפר אקטיביות [ADHD]. ADHD [Attention Deficit Hyperactivity Disorder ] מכונה גם הפרעת קשב וריכוז היפראקטיביות, היא הפרעה התנהגותית המאופיינת בחוסר משמעותי בריכוז, בשליטה על דחפים ובקושי בהתנהגות מונחית כללית ביחס לגיל. תסמיני הפרעה זו באים לידי ביטוי בהתנהגות הילד כבר שלבי הילדות המוקדמים. ילדי ADHD מתקשים להאט, אפילו כאשר הם רוצים בכך, לעיתים קרובות הם ממהרים כל-כך עד שהם נראים מגושמים וחסרי קואורדינציה. לדעת מומחים, ADHD נגרמת עקב חוסר איזון כימיקלי במוח. ילדים הלוקים ב-ADHD, בדרך-כלל אינם מגיעים להישגים גבוהים בביה'ס וזאת למרות העובדה שלמרביתם רמת אינטליגנציה ממוצעת ואף מעל הממוצע.
שכיחות ה-ADHD נעה בין 3% ל- 15% מהאוכלוסייה בשכבת הגיל הרך וביה'ס בעולם. כיום, חיים בארצות-הברית יותר מ- 4 מיליון ילדים שאובחנו כלוקים ב- ADD/ADHD ובישראל כל ילד עשירי הוא היפראקטיבי. ישנם גורמים רבים התורמים להתחזקות ההפרעה ההתנהגותית ובהם: טלוויזיה ומחשב, תזונה לקויה, עומס יתר חושי, זיהום אוויר ותא משפחתי חסר יציבות או מפורק.

אבחון ADD/ADHD צריך להיות מורכב ממספר הערכות של אנשי מקצוע הרשאים לעסוק באבחון סוג זה של הפרעה וטיפול בה, כגון: נוירולוג, רופא ילדים או משפחה, פסיכיאטר, פסיכולוג, עובד סוציאלי. חשוב להוסיף כי בעלי המקצוע העוסקים בתחום זה חייבים להיות מעודכנים לגבי כל מגוון ההפרעות הפסיכיאטריות, הפסיכולוגיות, התפתחותיות, הרגשיות, החברתיות והמטבוליות אשר עשויים להתלוות להפרעה ו/או לגרום לה.

הערכה מקצועית משלבת קבלת מידע לגבי הרקע הבריאותי, החינוכי וההתנהגותי, ממצאי בדיקת ראייה ושמיעה, בדיקה של מחלה מערכתית וסריקה התפתחותית. אין להסתמך על שאלון נורמטיבי או מבחן בודד בלבד. ההערכה צריכה לספק מענה ל-3 השאלות:

1. האם קיימים די תסמינים המשפיעים באופן מובהק על התפקוד?
2. האם תסמינים אלו קיימים כבר מגיל צעיר?
3. האם קיים הסבר אלטרנטיבי לתופעות אלו?

ראיון קליני, הבודק תפקוד בהווה ותפקוד בעבר ומשווה ביניהם, עשוי לשמש לצורך איסוף מידע ומתן מענה בשלושת התחומים האלה.

יוגה ואופן הטיפול בילדי ADD/ADHD
למלה 'יוגה' בסנסקריט מספר משמעויות, ובהן איחוד והתחברות, כאשר הכוונה היא לאיחוד של סך כל מרכיבי האדם: גוף, נפש, חושים, הכרה. רתימת כל המרכיבים למימוש המטרה – מודעות עצמית. איחוד בין הכלל והפרט, בין אדם לעולם הסובב אותו. מטרת היוגה היא להעלות את המודעות העצמית של האדם ואת הכרתו בכדי שיוכל להגיע להגשמה עצמית.

ה'יוגה' המסורתית נחלקת ל-4 זרמים עיקריים:
1 . בהקטי יוגה – היוגה של האהבה.
2 . קרמה יוגה – היוגה של הפעולה הנכונה.
3 . ג'יאנה [ניאנה] יוגה - היוגה של הידע הנכון.
4. ראג'ה יוגה [אש'טנגה יוגה] - היוגה של השליטה הנפשית.

לכולן מטרה אחת - הגשמה עצמית דרך שליטה: בגוף, בנפש ובהכרה.

דרכי הטיפול בילדי ADD/ADHD באמצעות היוגה:
היוגה כוללת כלים רבים המאפשרים טיפול בלקויות רבות בהן גם ADD/ADHD ושיפור מצב הלוקים בהן. הטכניקות העיקריות המיושמות כיום בטיפול בילדי ADD/ADHD במסגרות השונות הן:

1. תרגילי נשימה [פראנימה]
2. תרגול תנוחות גוף [אסאנות] - תרגול פיזי.
3. לימוד טכניקות להשגת רגיעה והרפיה, במטרה להביא לשליטה מוגברת במערכת העצבים המרכזית, שתסייע בהשגת רוגע ושלווה.

היוגה תורמת למתרגלים אותה ובכללם גם ילדים ובני נוער עם ADHD, להתחבר לגופם באופן רגוע. הפן הרוחני והרגשי של היוגה מסייעים בידי הילדים לחוות שקט, שלווה והתחברות למודעות הפנימית שלהם, דברים הנוגדים את חיי היום יום הקצביים והתחרותיים.

ילדי ADD/ADHD מתקשים להגיע להישגים גבוהים בלימודים בשל הלקות שלהן המתאפיינת בעיקר בהסחת דעתם בקלות. המטפל ביוגה, בדרך כלל יכול באמצעות תרגילי פראנימה ואסאנות להביא את הילד לרגיעה ואיזון וזאת מבלי שהילד למד לבצע תרגול יוגה באורך מלא. בשלב השני, לאחר שהושגו הרגיעה והאיזון והונחלו לילד היסודות להשגתם, הילד ילמד כיצד לתרגל אימון יוגה באורך מלא.

נשימה ורגשות קשורים זה בזה קשר הדוק והיות שכך הרי שתרגילי נשימה מהווים יסוד איתן להתחלת הטיפול בילדי ADD/ADHD. תרגילי הנשימה מביאים להמרצת תפקודם של אזורים חיוניים במוח ומערכת העצבים המרכזית ושילובם עם תנוחות הגוף השונות של היוגה, כמו גם תרגול של הרפיה עמוקה, יגבירו את יעילות השפעת הטיפול על הילד בצורה משמעותית. בטרם יחל המטפל לטפל בילד ראשית, עליו לבסס קשר חיובי עמו, בכדי לזכות באמונו ובתשומת הלב שלו ורק לאחר שאלו הושגו, המטפל יחל בלימוד תרגילי היוגה. תרגול עקבי של יוגה עשוי לתרום לילדי ADD/ADHD בפיתוח והעלאה של המודעות לגוף, בהשגת איזון רגשי ונפשי וכמובן, בהשגת ריכוז טוב יותר. אלו יתרמו לשיפור הדימוי העצמי של הילד ולחיזוק בטחונו העצמי ויסייעו בפיתוח יכולות הלמידה של הילד ושאר היכולות הטמונות בו.
__________________________________________
ד'ר אפי הרנוי - דוקטור לחינוך, בהתמחות פסיכולוגיה חינוכית התפתחותית, מומחה להתפתחות הילד, תנועה לגיל הרך וקשרי הורים וילדים, M.A. בחינוך גופני ובפסיכולוגיה חינוכית-התפתחותית, מורה לחינוך גופני, מומחה לגיל הרך, מאבחן ומטפל בספורט טיפולי, שחייה שיקומית והידרותרפיה, מנהל חברת 'יופי-טופי', העוסקת בתנועה לגיל הרך ובשיווק ציוד ספורט. ומחבר הספר 'מי יכול ...? הפעלה תנועתית לילדים'


נושאים קשורים:



עמוד הבית  |  הוסף למועדפים  |  הפוך לדף הבית  |  אודות
תנאי שימוש ומדיניות הפרטיות |  שמות  |  פרסום באתר  |  כתוב לנו  |  שלח ידיעה ל"מה חדש"  |  RSS |  לימודים |  אינדקס
כל הזכויות שמורות: ילדים שלי  /  אינפו ערוצי מדיה ותקשורת בע"מ  /  מפ"מ Copyright © 2005 www.yeladim-sheli.co.il  All rights reserved