חיפוש באתר
חיפוש כתבות ומאמרים
       לארכיון כתבות
- חייזרים פשטו על מוזיאון הילדים הישראלי,חולון

- סיורים מודרכים במוזיאון הילדים הישראלי חולון 2010

- תערוכה אינטראקטיבית חדשה בשלוחת מוזיאון הילדים בחולון

- טיול בארגז הצעצועים ובגלריה לצעצועים במוזיאון הילדים הישראלי, חולון

- הזמנה לשקט - סיור ותערוכה בשפה אחרת

- דיאלוג בחשיכה בחולון 2010

- בוקר של כיף במרכז צעדים

- צעדים - מקום שאוהב קטנטנים

- נסיעה לחוויה רומית קדומה בעין יעל ירושלים

- פארק כנרת- פארק אטרקציות לפעוטות, ילדים ובני נוער

- אבו קייק בירדן

- הפנינג בלונה פארק של עמק חפר



כתבות ומאמרים >> התפתחות הילד >> מערכת ההצלבה וקו אמצע /ענבל שמיר
מערכת ההצלבה וקו אמצע /ענבל שמיר
מערכת הצלבה היא היכולת להפעיל את שתי ההמיספרות של המוח בצורה תקינה באותו הזמן. בעיה במערכת זו עלולה ליצור קשיי קשב וריכוז, מופנמות-יתר או לחילופין נטייה היפראקטיבית, עקב יצירת מתח בגוף. בגילאים צעירים, כאשר מערכת ההצלבה אינה תקינה, היא פוגעת בשפה ובתקשורת. קושי זה עלול לגרום לעצבנות או הסתגרות, התנהלות מוטורית מסורבלת, קושי במשחקי כדור וכו'. מערכת ההצלבה מתפתחת סביב גיל 3 חודשים, כאשר התינוק רוכש את היכולת לעבור עם ידיו את קו אמצע הגוף עם ידיו או עם רגליו, ולבצע רוטציה במותניים [הפרדה של חגורת הכתפיים וחגורת האגן על ידי סיבוב הגוף באזור המותן]. מאפיינים אלו של מערכת ההצלבה [מעבר קו אמצע ורוטציות] מאפשרים לתינוק להגיע להתהפכות [בסביבות גיל 5 ח']. בהמשך מאפשרת מערכת ההצלבה את הזחילה התקינה באמצעות הפעלה של האלכסונים [יד ורגל נגדית].

תרגילים להיכרות עם קו אמצע הגוף
תרגיל תחושה - קו אמצע קדמי ואחורי : בשכיבה של התינוק על הגב, נעבור על קו אמצע הגוף שלו, מהבטן התחתונה ועד לעצמות הבריח, באמצעות צביטות קטנות ונעימות. הכוונה היא לעורר תחושה, לא להכאיב. אפשר לעבור על קו האמצע הקדמי והאחורי במקביל, כשהתינוק שוכב על אחד הצדדים: נעבור במקביל על קו האמצע הקדמי והאחורי, עם שתי הידיים שלנו. בצד האחורי של הגוף נעבור לאורך הגב, החל מהגב התחתון ועד לחוליות הצוואר.
תרגיל תנועה [1] : בשכיבה של התינוק על הצד, נעודד אותו לטפוח על הרצפה באמצעות היד הרחוקה מהרצפה. לדוגמה, בשכיבה של התינוק על צד ימין, יד שמאל טופחת על חבילת מגבונים, על הרצפה, הודפת כדור מצלצל, מלטפת את הפנים של אמא ששוכבת ממול וכו'. תרגיל כזה מעודד את היד העליונה להתקרב לכוון אמצע הגוף.
תרגיל תנועה [2] : בשכיבה של התינוק על הגב, או תוך כדי ישיבה בהטיה לאחור [טרמפולינה, סלקל וכו'] נושיט לו חפץ די גדול, שיאלץ לאחוז בשתי ידיים על מנת שלא ישמט. אפשר להשתמש בכדור גדול, בקבוק שתייה גדול עם מקלות צבעוניים בתוכו וכו'. כמו כן נוכל לאחוז בשתי ידיו של התינוק ולאחוז באמצעותן בכדור תחושה קטן. באותה הזדמנות נוכל לגלגל מעט את הכדור בידיו של התינוק, להעלאת מודעות כפות הידיים.

תרגילים למעבר קו אמצע
את התרגילים ניתן לבצע בשכיבה של התינוק על הגב, או בישיבה עליכם, עם הפנים קדימה [ונטית הגב לאחור, כדי להימנע ממנח של ישיבה].
חיבוקים מהירים : נאחוז בשתי ידיו של התינוק ונעבור עם שתיהן את קו אמצע הגוף בתנועה של חיבוק. שימו לב שפעם יד שמאל מעל ימין ופעם להיפך. נפתח את הידיים בפשיטה אל הרצפה ונסגור אותן בתנועה של חיבוק. נבצע את התנועה בצורה מהירה שתקשה על הפעלת השריר להתנגדות. בכל מקרה, התנגדות שריר לתנועת החיבוק ניתן לנטרל ע'י ניעור מהיר של היד, לפני התנועה או במהלכה.
חפץ מוצג מעבר לקו אמצע : נגיש לתינוק צעצוע שבו הוא מעוניין, מעבר לקו אמצע הגוף אך לא רחוק מדי, כדי לעודד אותו לעבור עם היד את קו האמצע ולהגיע לחפץ. בתרגיל הזה יש צורך למנוע מהיד השנייה [הקרובה יותר] מלאחוז את החפץ. את זה אפשר לעשות ע'י ניעור מהיר שלה, טפיחות שלה על הגוף או החזקה שלה בחפץ כלשהו כדי שתהיה 'תפוסה'.
מעבר קו אמצע תוך אחיזה בחפץ : כמו בתרגיל הקודם, רק כאן אנו מקדימים אחיזה של התינוק בחפץ בו הוא מעוניין. כאשר הוא אוחז בחוזקה בחפץ, ננוע עם החפץ לאט, אל מעבר לקו אמצע הגוף. היד תנוע אחריו...
מדבקות בהצלבה : מעל גיל 7 ח' – להדביק מדבקות גדולות על כתף אחת של התינוק. בכדי להוציא את המדבקה התינוק ינסה קודם להשתמש ביד עליה המדבקה מודבקת [כמעט בלתי אפשרי]. אח'כ יאלץ התינוק להשתמש ביד הנגדית כדי להוציא את המדבקה. במהלך הגישה לכתף הנגדית התינוק עובר עם ידו את קו האמצע.

תרגילים למודעות אלכסונים / יד ורגל נגדית
תרגיל תחושה - מסג' אלכסונים : נעלה את מודעות התינוק לאלכסונים ע'י מגעים מקבילים לאורך אלכסוני הגוף, מבפנים החוצה: בנקודת המוצא שתי כפות הידיים שלנו על בטן התינוק. יד ימין עוברת לצד ימין [שלנו] של הבטן התחתונה ויד שמאל עוברת לצד שמאל של בית החזה. אח'כ יד ימין עוברת למפרק הירך ויד שמאל למפרק הכתף. יד ימין עוברת לירך ויד שמאל לזרוע. יד ימין על הברך ויד שמאל על המרפק, יד ימין על השוק ויד שמאל על האמה, יד ימין על מפרק הקרסול ויד שמאל על מפרק שורש כף היד. יד ימין על כף הרגל של התינוק ויד שמאל על כף ידו. כנ'ל נבצע באלכסון הנגדי.
תרגיל תנועה - יד ורגל נגדית : בשכיבה של התינוק על הגב, נקרב יד ורגל נגדית שלו אל מול קו אמצע הגוף. נביא לתנועה של פתיחה וסגירה: יד ורגל מתקרבות ונוגעות אחת בשנייה ואז נפתחות וחוזרות לרצפה, וחוזר חלילה. כנ'ל נבצע באלכסון הנגדי. אפשר לנצל את תנוחת הערסול שיוצר החיבור בין יד ורגל נגדית, ולגלגל את התינוק מצד לצד.

תרגילים לרוטציות במותן
ברוטציה מבצע הגוף הפרדה בין פלג הגוף העליון והתחתון על ידי סיבוב במותן. ברוטציה נכונה כל עמוד השדרה אמור להשתתף במאמץ להפנות את הראש אחורה, כאשר הוא פונה בהדרגה, החל מהמותן ועד לחוליות הצוואר, לכוון הנגדי. רוטציה אפשר לראות אצל נהגים שמביטים לאחור כדי לנסוע ברוורס, או אצל תינוקות שמסיבים מבט לאחור, אך לא משנים את מיקומם.
בשכיבה של התינוק על הגב : נכופף את ברך שמאל שלו ונטה אותה ימינה, אל מעבר לקו אמצע הגוף. בשלב זה נוודא שפלג הגוף העליון עדיין פונה לשמיים ואינו מצטרף כמקשה אחת לאגן הפונה ימינה. נעודד את תנועת הרוטציה [סחיטה] במותן על ידי טפיחות קלות על בית החזה, שיאפשרו שחרור של המותן וכך תתקיים הפרדה יפה בין פלג הגוף העליון לתחתון. הפרדה זו הנה הבסיס להעברות משקל של הרגליים שנדרשות להתהפכות וניתן לראות תרגול שלה במאמר התהפכות -> התהפכות מהגב אל הבטן.
לתינוקות יושבים בלבד : כשהתינוק יושב, נציג לו חפצים מכוון הגב, כדי לעודד את הרוטציה בגב לצורך ההסתובבות. יש לשים דגש על העבודה על שני הצדדים. להרבה מהתינוקות יש העדפה צידית בתנועת הרוטציה. במקרים כאלו, יש לחזק את הצד השני ולתרגל בעיקר את הסיבוב לכוונו.
__________________________________________
ענבל שמיר , בעלת תואר B.A בפסיכולוגיה, אמא גאה, מוסמכת לאבחון וטיפול בשיטת ורדי, מדריכה מוסמכת לבייבי יוגה.
במסגרת עבודתה היא מאבחנת ומטפלת בעיכוב או קושי התפתחותי של תינוקות ופעוטות, מדריכה סדנאות להורים ותינוקות, מעבירה השתלמויות לאנשי מקצוע, וכן מגישה יעוץ שוטף בנושא התפתחות תינוקות ופעוטות במסגרת פורום התפתחות באינטרנט.
נוסף, היא משמשת Supervisor [אחריות מקצועית] עבור המאבחנים והמטפלים האחרים בשיטה.
לאתר של ענבל שמיר www.inbalshamir.com



נושאים קשורים:



עמוד הבית  |  הוסף למועדפים  |  הפוך לדף הבית  |  אודות
תנאי שימוש ומדיניות הפרטיות |  שמות  |  פרסום באתר  |  כתוב לנו  |  שלח ידיעה ל"מה חדש"  |  RSS |  לימודים |  אינדקס
כל הזכויות שמורות: ילדים שלי  /  אינפו ערוצי מדיה ותקשורת בע"מ  /  מפ"מ Copyright © 2005 www.yeladim-sheli.co.il  All rights reserved