חיפוש באתר
חיפוש כתבות ומאמרים
       לארכיון כתבות
- חייזרים פשטו על מוזיאון הילדים הישראלי,חולון

- סיורים מודרכים במוזיאון הילדים הישראלי חולון 2010

- תערוכה אינטראקטיבית חדשה בשלוחת מוזיאון הילדים בחולון

- טיול בארגז הצעצועים ובגלריה לצעצועים במוזיאון הילדים הישראלי, חולון

- הזמנה לשקט - סיור ותערוכה בשפה אחרת

- דיאלוג בחשיכה בחולון 2010

- בוקר של כיף במרכז צעדים

- צעדים - מקום שאוהב קטנטנים

- נסיעה לחוויה רומית קדומה בעין יעל ירושלים

- פארק כנרת- פארק אטרקציות לפעוטות, ילדים ובני נוער

- אבו קייק בירדן

- הפנינג בלונה פארק של עמק חפר



כתבות ומאמרים >> טיפול בילדים >> יחסים בין אחים בציורי ילדים / מיכל וימר
יחסים בין אחים בציורי ילדים / מיכל וימר
ציורי משפחה שהילדים מציירים, עשויים להשלים עבורנו המבוגרים את הפאזל לגבי עולמו של הילד. כאשר הילד חווה קשיים במסגרת המשפחתית הוא יתקשה יותר לתפקד בסביבת הגן ובית הספר, כמו גם להפך. כדי להבין טוב יותר את מערכות היחסים, החיזוקים והתסכולים השונים שהילד חווה כדאי לבדוק גם את שפת הציורים.

.
הוריהם של יוסי ויואב, זוג תאומים בני חמש ושלושה חודשים ביקשו לבדוק באמצעות הציורים את טיב היחסים ביניהם. אביהם מספר: השהות בבית הפכה לבלתי אפשרית! הם רבים ומתקוטטים כל היום. אשתי ואני מנסים להפריד, מענישים, כועסים, אבל שום דבר לא עוזר ממש. אנחנו רוצים להבין מה כל אחד מרגיש באמת, נראה לנו שיש צורך להתמקד בעיקר ביוסי שהוא בדרך כלל מתחיל.

.
הילדים שלנו נמצאים לא אחת במרכז ההוויה המשפחתית. לעיתים מדובר ברגעי קסם בהם כל אחד מוצא את מקומו ומבטא את כשרונותיו ורצונותיו באופן די הרמוני, אך בפעמים אחרות מדובר במאבק על משאבים משותפים שונים, על תשומת לב ההורים ועל ההגדרה של האני בתוך הקבוצה. כל ילד מנסה לכבוש לעצמו טריטוריה, נוצרים מאבקים וברוב הפעמים מוצאים עצמם ההורים כפוסקי הדין השונים.
תפקיד זה של ההורים לא נבחר על ידם. רוב ההורים יאמרו שמאסו בכך ושזה גורם להם להרגיש יותר ויותר שחוקים ועייפים מכל משימת ההורות - מדי יום הם נדרשים להפריד כוחות עד שלהם כבר אין כוח להתמודד עם כל המצב.

.
כדי לפתור את הקושי הזה שמתארים הוריהם של יוסי ויואב, יש צורך להבין כיצד כל אחד מהם רואה את הדברים ומה הם הרווחים שכל אחד מהם מפיק מהסיטואציה לצד ההפסדים שקל יותר להבחין בהם.
במסגרת הייעוץ עלו כמובן, נושאים רבים המאפיינים את יחסיהם של שני האחים כולל סקירה לגבי תפקודו הקוגניטיבי והרגשי של כל אחד מהם. כאן מפאת גודל היריעה, אתמקד רק בסגנון המשחק המאפיין את יוסי ואת יואב:

.
מבדיקה של עשרות ציורים של יוסי וביניהם זה המוצג כאן, עלו מספר מאפיינים: יוסי הוא ילד בעל כריזמה רבה, הוא אוהב להיות במרכז העניינים, נוהג לככב בהצגות בפני חבריו לגן ונהנה ממעמד של מנהיג. כושר הביטוי שלו מפותח, ולא אחת הוא עשוי 'לגרור' את הוריו למשאים ומתנים שונים שברובם ידו היא על העליונה. בציור שלו ניתן לראות בבירור את התנועה הסוערת בה הוא משתמש לציור האדמה והשמיים, סגנון הקו המתפרץ. המהירות בה הוא מסיים את הציור והעובדה שהוא יוצא לא אחת מגבולות
הדף ופולש בציור האדמה לתוך מבנה הבית מעידים על התנהגותו הסוערת. מעניין שבצד השני של הציור, מופיעים העץ והפרח בהם ניכרת סבלנות בתהליך הצביעה.

.
כאשר נבדקו ציוריו של יואב, וביניהם זה המוצג כאן, היה ברור שמדובר בשני ילדים שונים באופיים. יואב התגלה בעל אופי עדין יותר ונינוח, הוא מגלה כשרון מוסיקלי וכשרון לציור. מהציורים נמצא שהוא מקפיד מאוד על הופעתו החיצונית בעקבות הטעם האסתטי המפותח שלו, וניכר היה שהוא מגלה עניין והנאה רבה מבישול, הוא אוהב מגע וזקוק לחיבוקים רבים במהלך היום יותר מאחיו. יחד עם זאת, סגנון הציור המעוצב והמוקפד שלו מעיד על כך שהוא עוצר בתוכו דחפים רבים ומונע מלבטאם.


.
כשתיארתי בפני ההורים את טיב היחסים ביניהם נדמה היה כאילו מדובר בבדיחה קלאסית המסופרת על זוג שנשוי כבר כמה עשרות שנים: כאשר יוסי משחק עם יואב הוא אינו יכול לשאת את סגנון המשחק המוקפד והאיטי שלו, ההקפדה הנוקשה על הכללים מוציאה אותו מדעתו עד שהוא מתפרץ לכל עבר. מן הצד נראה כאילו הוא התחיל, אך קדמה לכך דינמיקה מסוימת שקל לראותה בציורים וקשה יותר להבחין בה במציאות. כאשר יואב משחק עם יוסי הוא אינו יכול לשאת את הריצה קדימה והחיפזון המאפיינים אותו, הוא מבקש להפנים את הכללים היטב ורק לאחר מכן להתחיל במשחק.


.
האם הפתרון הוא להרחיק את השניים האחד מהשני? כלל וכלל לא. ראשית משום שהם אחים, ושנית משום שהם לומדים רבות מהתנסות זאת. יחד עם זאת, היה צורך לצייד את ההורים במספר כלים נוספים להבנת דינמיקת המשחק המאפיינת אותם. במסגרת תוכנית המעקב שנערכה התנסו ההורים והילדים בכמה סצנות טיפוסיות שמשקפות את היחסים של השניים דרך משחק באבירים ודמויות משחק אהובות אחרות, רק שהפעם ההורים שמו דגש שונה שדרכו הצליחו להיטיב את הקשר בין השניים ולחזק את האווירה המשפחתית כולה.

.
מיכל וימר - גרפולוגית, עוסקת בייעוץ אישי על סמך האבחון הגרפולוגי לקהל הרחב, מייעצת למשפחות, התאמה זוגית וזוגות במשבר. מחברת הספר: ציורים מדברים. למידע נוסף: www.michal-wimmer.com/book.html


נושאים קשורים:



עמוד הבית  |  הוסף למועדפים  |  הפוך לדף הבית  |  אודות
תנאי שימוש ומדיניות הפרטיות |  שמות  |  פרסום באתר  |  כתוב לנו  |  שלח ידיעה ל"מה חדש"  |  RSS |  לימודים |  אינדקס
כל הזכויות שמורות: ילדים שלי  /  אינפו ערוצי מדיה ותקשורת בע"מ  /  מפ"מ Copyright © 2005 www.yeladim-sheli.co.il  All rights reserved